A digitalizáció érték, ami forintosítható

Digitális Transzformáció – kényszer vagy lehetőség?

Hasznos tippek, ötletek, szempontok szakértőktől a vállalati digitalizáció megszervezéséhez és megvalósításához

    Hozzájárulok, hogy a DMS One Zrt. részemre hírlevelet küldjön díjmentes tudásanyagaival, rendezvényeivel, valamint egyedi ajánlataival kapcsolatban.
    Az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat tudomásul vettem, személyes adataim kezeléséhez hozzájárulok

    Többet ér egy digitalizált cég

    20 %-kal is kevesebbet érhet az a cég, amelyik kimarad a digitalizációból

    Ma már nem kérdés, hogy a cégeknek – és ez érvényes a mikro-, kis- és középvállalkozásokra is – számolniuk kell a digitalizációval. Aki kimarad, az lemarad. Egyre több céges folyamat válik digitalizálttá, általános munkafázisok, mindennapi feladatok automatizálhatók. Ez nemcsak az egyes területeken dolgozó kollégák munkavégzésében hoz könnyebbséget, hanem hatással van a vállalkozás teljes működésére és értékére is. Mérhető-e mindez? Hogyan ragadható meg a digitalizáltság értéke? Ennek jártunk utána.

    2022. 06. 10.

    A digitalizáció elkerülhetetlen: aki kényszerként tekint rá, gondoljon arra, hogy közben növeli a cége értékét. Olyan ez, mint amikor a tulajdonunkban lévő ingatlant újítjuk fel. A rosszul záró ablakok és a repedt mosdókagyló cseréje után a lakás sokkal jobb pozíciót foglal el az ingatlanpiacon. Napelemek felszerelésével, kondenzációs kazánnal még jobb eredményt érünk el, jelentősen növelve az energiahatékonyságot. Egy későbbi hitelfelvételnél vagy az ingatlan eladásánál jól jöhet az elvégzett korszerűsítés, mivel növeli a lakás értékét.

    Nincs ez másként egy vállalat esetében sem: a digitalizáció megőrzi cégünk piacképességét és növeli hatékonyságát. Persze elsőre nem a digitális újítások jutnak eszünkbe, amikor egy cég értékét firtatjuk. Általában a rentábilis működést, a jövedelemtermelő képességet, a saját tőkét, a profitot vesszük alapul. Manapság viszont ugyanilyen fontos, hogy egy vállalkozás megfelel-e a modern cégműködés kívánalmainak, halad-e az egyre inkább digitalizált korral.

    Kényszerű megoldások helyett átfogó vállalati digitalizáció szükséges

    Fontos tisztázni, hogy egy-egy digitalizált részterület, egy-egy eszköz önmagában még nem ad hozzá a cég értékéhez. Az átfogó digitalizáltság, a folyamatalapú szemléletmód viszont figyelemfelkeltő, hiszen egy innovatív, jól szervezett és modern cég vonzó akár a befektetők, akár a hitelt biztosító bankok szemében. Ezt könnyű megérteni, ha arra gondolunk, hogy a korszerű technológiával és struktúrával működő vállalatok sokkal nagyobb piaci potenciállal rendelkeznek. Ez jó alapot nyújt az új tervek megvalósításához és hosszú távon szavatolja a vállalat versenyképességét.

    A legtöbb cégvezető – főként a mikro- és kisvállalkozásoknál – azzal sincs igazán tisztában, hogy mit veszíthet, ha nem digitalizál – mutat rá Pintér Róbert szakértő. A budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, aki egyben a Digiméter felmérés szakmai vezetője is úgy látja: általában valamilyen kényszer hatására lépik meg a cégek a digitalizálást és ennek mértéke, lépései is nagyon különbözőek. „A kényszert az elmúlt években a Covid és a törvényi előírások jelentették, de egyelőre kevés az olyan vállalkozás, amelyik tovább gondolkodik ennél és jól használja a digitalizáció nyújtotta előnyöket. Pedig sokszor csak egy kis lökés kellene és a cégvezetők is rájönnének, például az üzletvitel szempontjából is mennyire hasznosak lehetnek a felhőben gyűjtött adatok, az automatizált rendszerek.”

    Cégértékelés esetén kiütközik a digitalizált vállalat nagyobb értéke

    Pintér Róbert szerint például egy cégértékelés esetén a digitalizáció mint eszköz jelenik meg: „Ha az üzletmenet, az üzleti adatok a cégvezető vagy egy-két kulcsember fejében vannak csak meg, az ronthatja egy vállalkozás piaci értékét. Ha azonban a cég működése átlátható, könnyen auditálható, az előnyt jelent.”

    A digitális transzformációval nő a folyamatok értékteremtő képessége is. Egy termelő vállalatnál például hatékonyabb a nyersanyagok felhasználása, mérsékelt a veszteség. Az eszközök képesek önállóan kommunikálni, ez pedig fokozza a termelés hatékonyságát. Egy cég értékét növelheti az is, ha alkalmazkodni tud a gyorsan változó gazdasági környezethez és a folyamatosan változó piaci igényekhez.

    Digitalizáció és vállalati hitelezés

    Egy folyamataiban szabályozott, jól dokumentáltan működő vállalkozás jobb pozícióból indulhat egy hitelfelvételnél – vélekedik a Corvinus Egyetem adjunktusa. „A lehetőségeket, a jövőbeli jövedelemtermelő képességet valószínűleg jobban vizionálhatja egy bank egy olyan cégnél, amelyik nemcsak költött digitalizációs eszközökre, de használni sem fél azokat és a cégvezetés hajlandó edukálódni is ennek érdekében”. 

    Pintér Róbert szerint ugyanakkor a cégértékelésben még nem igazán használatosak objektív szempontok például az adatvagyon értékének megállapítására, noha a működés során képződő adathalmaz megfelelő gyűjtése, illetve elemzése hosszútávon piacszerzést, új bevételeket jelent. A digitalizáció eredményezheti azt is, hogy egy vállalat válságtűrőbb, jobban ellenáll akár az olyan kihívásoknak is, mint amilyenekkel a legtöbb cég hirtelen szembesült a Covid alatt. Ez is megmutatkozhat egy cég értékében.

    Az Interbrand 2000 óta minden évben kiadja a Best Global Brands elnevezésű felmérését, amely a cégek márkaértékét vizsgálja. Ebből kiderül, hogy a listavezető vállalatok évek óta a technológiai szektorból kerülnek ki (Apple, Amazon, Microsoft, Google, Samsung). Bár a piaci érték – ami a tőzsdei értékkel egyenlő – nem azonos a márkaértékkel, ezeknek a vállalatoknak a példája is mutatja, hogy kifizetődő digitalizálni, akár a cég belső működéséről, akár az ügyfelek kiszolgálásáról vagy a partnerekkel való kapcsolattartásról legyen szó.

    A McKinsey-féle 7S (style, skills, systems, structure, staff, strategy, shared values) elnevezésű és talán az egyik legismertebb vezetői és szervezeti értékelési módszertannál a „System” összefügg a vállalat digitális érettségi fokával. Ha a digitalizáció foka minimális egy adott cégnél, az összesített mutatószám is alacsony lesz és ez negatív irányba befolyásolja a végső cégértéket.

    Növeli a cégértéket az üzleti intelligencia (BI) alkalmazások bevezetése

    Összességében elmondható, hogy egy digitálisan közepesen fejlett cég akár 5-10%-kal is kevesebbet ér a rosszul vagy hiányosan működő folyamatai, rendszerei miatt. Ez az értékvesztési arány pedig akár duplázódhat, ha egy cég egyáltalán nem él a digitalizáció lehetőségével. Az elemzők szerint ugyanakkor a fejlesztésekre, például egy üzleti intelligencia rendszer bevezetésére fordított összegek szinte azonnal megtérülnek, ugyanis ilyen esetekben a cégérték akár 5-15%-kal is növekszik.

    Olvassa el további cikkeinket is és kövesse közösségi média oldalainkat, hogy még könnyebben értesülhessen hasznos tartalmainkról!

        

    Mire jó egy Workflow rendszer?

    Mire jó egy Workflow rendszer?

    6 pontban a Workflow rendszerekről, ezek mentén érdemes dönteni a bevezetésről Érdemes külső szakértőkkel is megvizsgáltatni a folyamatokat. A modern üzleti...

    bővebben