Gyorsítaná a banki digitalizációt az MNB, írásba foglalta elvárásait

Digitális Transzformáció – kényszer vagy lehetőség?

Hasznos tippek, ötletek, szempontok szakértőktől a vállalati digitalizáció megszervezéséhez és megvalósításához

    Hozzájárulok, hogy a DMS One Zrt. részemre hírlevelet küldjön díjmentes tudásanyagaival, rendezvényeivel, valamint egyedi ajánlataival kapcsolatban.
    Az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat tudomásul vettem, személyes adataim kezeléséhez hozzájárulok

    Leszámolás a papírral és a manuális adatkezeléssel, digitalizációs igazgatósági tagok

    Az MNB a vezetői jóváhagyásokat is digitalizálná

    Írásos ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank a hazai pénzintézetek számára arról, mit vár el digitalizációs fronton. A bankoknak átfogó digitális transzformációs stratégiát kell alkotniuk, amit el kell küldeniük a jegybanknak. A stratégia teljesítésének állásáról minden évben be kell számolni az MNB-nek. Az ajánlás front-office hangsúlyos, de a back-office-t tekintve is előremutató, szorgalmazza a elektronikus folyamatvezérlést és a papírmentes működést.

    2021. 04. 09.

    Erről olvashatok további 3,5 perc alatt:
    – Az MNB szerint folytatni kell a bankok digitalizációját.
    – Az ajánlás front-office pontjai és intézkedései.
    – Az ajánlás back-office pontjai és intézkedései.
    – Az ajánlásban a bankok számára megfogalmazott határidők.

    A járványhelyzet a pénzügyi szolgáltatások esetében is rámutatott a digitalizáció fontosságára – kezdi az ajánlásról kiadott közleményét a jegybank. Az MNB úgy látja: bár a hazai hitelintézetek az elmúlt időszakban egyre aktívabbak voltak a digitális megoldások terén, továbbra is komoly szemléletváltásra és jelentős, átfogó fejlesztésekre van szükség. Az április 15-étől hatályos ajánlás amolyan iparági minimumelvárás a központi bank részéről, kidolgozása előtt a piaci szereplőkkel és a Magyar Bankszövetséggel is konzultált az MNB.

    Az ajánlás lefedi a banki működés minden jelentős területét, de különösen nagy hangsúlyt kaptak benne az ügyfelek kiszolgálásához, tájékoztatásához és esetleges panasztételéhez kapcsolódó digitális fejlesztések, tehát a front-office. Az ajánlás ide tartozó pontjai egy-egy fontos intézkedést is említve:

    • Digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások bővítése (online számlanyitás, online hitelek és ügyintézés)
    • Digitális csatornák használatának ösztönzése (e-szerződéskötés, e-nyilatkozatok, e-panaszkezelés, edukációs tartalmak)
    • Fiókhálózat digitalizálása (online időpontkérés, személyes ügyintézés mellett digitális ügyintézés, dokumentáció előkészítés, virtuális sorban állás)
    • Együttműködések és külső kommunikációs csatornák digitalizációs irányú fejlesztése (videochat ügyintézővel, digitális kommunikáció)Adatvagyonkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (személyre szabott ajánlatok adatelemzések útján)

    Az ajánlás célja volt a belső működés digitalizáltságának kiemelt kezelése is, beleértve a folyamatok átalakítását, automatizációját, a munkavállalók folyamatos képzését és a belső rendszerek megfelelő digitalizációját.

    A back-office-ra vonatkozó pontok és fontosabb intézkedések:

    • Vállalati informatikai rendszer transzformációja: A hitelintézet minden új, belső működést érintő projektnél vizsgálja meg a teljesen digitális úton történő megvalósítás lehetőségét. Alakítsa ki tervét a papírmentes működést támogató intézkedésekről. A hitelintézet fogalmazza meg a felsővezetői riportokhoz szükséges manuális adattranszformáció minimalizálására kialakított tervét. Az MNB jó gyakorlatnak tartja továbbá azt is, ha a hitelintézet tervet készít a digitalizált vezetői jóváhagyások keretrendszerének kialakítására.
    • Vállalati kultúra transzformációja: a bankok igazgatóságában dedikált digitalizációért és digitális transzformációért felelős felsővezetők kinevezését szeretné látni a jegybank. Továbbá a hitelintézeteknek be kell mutatniuk projektmenedzselési eszközeiket a jegybanknak, és azt is, milyen módszerekkel kívánják hatékonnyá tenni a projektmenedzsmentet. Az MNB elvárja a home office és a digitális kapcsolattartás ösztönzését.
    • Digitális szakértelem fejlesztése (digitális és IT kompetenciával rendelkező alkalmazottak felvétele, innovációs kurzusok, fórumok)
    • Kockázatkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (adatvagyon felhasználásával csalásmegelőzés, kockázatkezelés)
    • Informatikai biztonság fejlesztése

    A digitális transzformációs stratégiát és ütemtervet 2021. október 31-ig kell kidolgozniuk és az MNB számára megküldeniük a bankoknak. A megvalósítást ezután nyomon kell követniük, és egészen a stratégiában foglalt célok megvalósulásáig minden évben be kell számolniuk az eredményekről, legkésőbb az adott év végéig, először 2022. december 31-ig.

    Olvassa el további cikkeinket is és kövesse közösségi média oldalainkat, hogy még könnyebben értesülhessen hasznos tartalmainkról!

        

    Mire jó egy Workflow rendszer?

    Mire jó egy Workflow rendszer?

    6 pontban a Workflow rendszerekről, ezek mentén érdemes dönteni a bevezetésről Érdemes külső szakértőkkel is megvizsgáltatni a folyamatokat. A modern üzleti...

    bővebben