DIGITÁLIS ÉRETTSÉG

 

Bővítse tudását ingyenes webinárjainkon!

Naprakész információkkal várjuk, kattintson a részletekért!

TOVÁBB A RÉSZLETEKHEZ

 

 

Leszámolás a papírral és a manuális adatkezeléssel, digitalizációs igazgatósági tagok

Az MNB a vezetői jóváhagyásokat is digitalizálná

Írásos ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank a hazai pénzintézetek számára arról, mit vár el digitalizációs fronton. A bankoknak átfogó digitális transzformációs stratégiát kell alkotniuk, amit el kell küldeniük a jegybanknak. A stratégia teljesítésének állásáról minden évben be kell számolni az MNB-nek. Az ajánlás front-office hangsúlyos, de a back-office-t tekintve is előremutató, szorgalmazza a elektronikus folyamatvezérlést és a papírmentes működést.

2021. 04. 09.

 



Erről olvashatok további 3,5 perc alatt:

  • Az MNB szerint folytatni kell a bankok digitalizációját
  • Az ajánlás front-office pontjai és intézkedései
  • Az ajánlás back-office pontjai és intézkedései
  • Az ajánlásban a bankok számára megfogalmazott határidők

A járványhelyzet a pénzügyi szolgáltatások esetében is rámutatott a digitalizáció fontosságára – kezdi az ajánlásról kiadott közleményét a jegybank. Az MNB úgy látja: bár a hazai hitelintézetek az elmúlt időszakban egyre aktívabbak voltak a digitális megoldások terén, továbbra is komoly szemléletváltásra és jelentős, átfogó fejlesztésekre van szükség. Az április 15-étől hatályos ajánlás amolyan iparági minimumelvárás a központi bank részéről, kidolgozása előtt a piaci szereplőkkel és a Magyar Bankszövetséggel is konzultált az MNB.

Az ajánlás lefedi a banki működés minden jelentős területét, de különösen nagy hangsúlyt kaptak benne az ügyfelek kiszolgálásához, tájékoztatásához és esetleges panasztételéhez kapcsolódó digitális fejlesztések, tehát a front-office. Az ajánlás ide tartozó pontjai egy-egy fontos intézkedést is említve:

  • Digitálisan elérhető termékek és szolgáltatások bővítése (online számlanyitás, online hitelek és ügyintézés)
  • Digitális csatornák használatának ösztönzése (e-szerződéskötés, e-nyilatkozatok, e-panaszkezelés, edukációs tartalmak)
  • Fiókhálózat digitalizálása (online időpontkérés, személyes ügyintézés mellett digitális ügyintézés, dokumentáció előkészítés, virtuális sorban állás)
  • Együttműködések és külső kommunikációs csatornák digitalizációs irányú fejlesztése (videochat ügyintézővel, digitális kommunikáció)Adatvagyonkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (személyre szabott ajánlatok adatelemzések útján)

Az ajánlás célja volt a belső működés digitalizáltságának kiemelt kezelése is, beleértve a folyamatok átalakítását, automatizációját, a munkavállalók folyamatos képzését és a belső rendszerek megfelelő digitalizációját. A back-office-ra vonatkozó pontok és fontosabb intézkedések:

  • Vállalati informatikai rendszer transzformációja: A hitelintézet minden új, belső működést érintő projektnél vizsgálja meg a teljesen digitális úton történő megvalósítás lehetőségét. Alakítsa ki tervét a papírmentes működést támogató intézkedésekről. A hitelintézet fogalmazza meg a felsővezetői riportokhoz szükséges manuális adattranszformáció minimalizálására kialakított tervét. Az MNB jó gyakorlatnak tartja továbbá azt is, ha a hitelintézet tervet készít a digitalizált vezetői jóváhagyások keretrendszerének kialakítására.
  • Vállalati kultúra transzformációja: a bankok igazgatóságában dedikált digitalizációért és digitális transzformációért felelős felsővezetők kinevezését szeretné látni a jegybank. Továbbá a hitelintézeteknek be kell mutatniuk projektmenedzselési eszközeiket a jegybanknak, és azt is, milyen módszerekkel kívánják hatékonnyá tenni a projektmenedzsmentet. Az MNB elvárja a home office és a digitális kapcsolattartás ösztönzését.
  • Digitális szakértelem fejlesztése (digitális és IT kompetenciával rendelkező alkalmazottak felvétele, innovációs kurzusok, fórumok)
  • Kockázatkezelési stratégia digitalizációs irányú fejlesztése (adatvagyon felhasználásával csalásmegelőzés, kockázatkezelés)
  • Informatikai biztonság fejlesztése

A digitális transzformációs stratégiát és ütemtervet 2021. október 31-ig kell kidolgozniuk és az MNB számára megküldeniük a bankoknak. A megvalósítást ezután nyomon kell követniük, és egészen a stratégiában foglalt célok megvalósulásáig minden évben be kell számolniuk az eredményekről, legkésőbb az adott év végéig, először 2022. december 31-ig.

 

Olvassa el további cikkeinket is és kövesse közösségi média oldalainkat, hogy még könnyebben értesülhessen hasznos tartalmainkról!

 

Így segít az ügyintézésben a BKSZ

Mi az a BKSZ? A válasz az elektronikus ügyintézési térben keresendő. Konkrétan viszont ott sem lehet megmutatni.

Részletek
Digitalizáció csak tervezéssel!

Globális felmérés mutatta meg, hogy a cégvezetők többsége igenis eltökélt a digitális technológiákra történő átállásban, ám a folyamatot akadályozza, hogy az eddigi fejlesztések hatására nem érzékeltek kézzelfogható üzleti hasznot.

Részletek
Nagyot ugorhatna a digitális transzformáció

A Bankszövetség 22 pontos digitalizációs stratégiája a többi között az e-ügyintézési törvény adta lehetőségek szélesebb körű kihasználására tett javaslatokat. 2021. legelején az Infostarton jelent meg az alábbi interjú:

Részletek
Az e-mailes egyeztetés buktatói

Dehát én azt jóváhagytam. Nem, te nem azt hagytad jóvá, hanem a korábbi rosszat. Dehát az nem volt rossz. De később kiderült, hogy rossz volt, nem zártuk le a folyamatot, nem olvastad végig a levelezést. Pedig nekem úgy tűnt, végigmentem rajta. Ez egy tipikus, rosszul elsült e-mailes egyeztetés utáni...

Részletek
A hagyományos dokumentumkezelés 4 nagy problémája

Jellemző hozzáállás az elfogadás: “Úgysem tudok rajta változtatni!” A hibákkal, buktatókkal inkább együtt él az ember, úgy érzi: pont elég bonyolult a rendszer. A hagyományos dokumentumkezelés 4 nagy problémája:

Részletek