Elektronikus feladójegyzék-használatot szorgalmaz a Posta
Elektronikusan olcsóbb és gyorsabb
A Magyar Posta 2020. júliustól kivezette a hivatalos iratokhoz használt papíralapú tértivevényt, majd 2021. január elsejétől valamennyi belföldi tértivevényes levél esetén megszüntette a tértivevény lap használatát. A belföldi tértivevényes levél kézbesítéséről szóló visszaigazolás alapesetben elektronikus, de továbbra is kérhető papíron.
2021. 02. 08.
Tértivevényes levelek feladásakor a zöld színű tértivevénylapot, amit korábban a Posta a küldemények hátoldalára ragasztott, már nem kéri. Nincs is már ilyen, nem kell kitölteni, a címadatokat elég a feladóvevényen megadni, és azon kell jelölni a tértivevény szolgáltatás kérését. Ez a hagyományos, papíralapú megoldás azonban 2020. júliusa óta drágább.
A Posta előnyben részesíti az elektronikus feladást: úgy lesz olcsóbb a tértivevényes kézbesítés, ha a küldemény postai felvételéhez szükséges adatokat a feladó elektronikusan előreküldi a Postának. Ehhez az ingyenesen elérhető, webes ePostakönyv alkalmazás használható. Az elektronikus feladást azért támogatja a Magyar Posta, mert az sokkal gyorsabb, mint a papíralapú, és jobban illeszkedik a kézbesítési folyamat további szakaszaihoz is.
Egy maximum 50 grammos szabvány levél feladása tértivevénnyel 2021. januárjában 60 Forinttal olcsóbb, ha a címadatokat elektronikusan kapja meg hozzá a Posta, és nem készül papíralapú feladóvevény a kézbesítéshez. A 60 Ft nem tűnik soknak, de tömeges feladás esetén már számottevő lehet a különbség.
Mint említettük, zöld színű tértivevénylapok már nincsenek. Elektronikus kíséret kapcsolódik a fizikai küldeményekhez, ami elejétől a végéig adatot szolgáltat azok állapotáról, hogy a feladó mindig tudhassa, hol tart éppen a küldeménye. A folyamat vége az elektronikus kézbesítési igazolás, ami bizonyítja a kézbesítés tényét vagy éppen a meghiúsulását. Ennek a hiteles, papíralapú másolatát is kérhetik a postai ügyfelek.
EFJ küldés, EKI fogadás dokumentumkezelő rendszerrel
Az új postai szolgáltatásokhoz jól illeszkednek a DMS One dokumentumkezelő rendszerei. Ezek a szoftverek képesek létrehozni a Posta által befogadható elektronikus feladójegyzéket, és el is küldik azt a Posta megfelelő címére. Mivel a dokumentumkezelő szoftverben a címadatok rendelkezésre állnak, nem kell azokat külön energiabefektetéssel, más szoftverbe is felvinni, majd megküldeni a Postának. A dokumentumkezelő rendszer az elektronikus kézbesítési igazolásokat is automatikusan fogadja, majd a megfelelő levelek mellé csatolja azokat. Így nem kell napi rendszerességgel a Posta által e-mailben megküldött címről, postai FTP szerverről, vagy a WEBEFJ alkalmazásból letölteni az igazolásokat, majd a megfelelő helyre menteni azokat. Az elektronikus dokumentumkezelő rendszerek a postai folyamatok automatizált kiszolgálását teszik lehetővé. Ezzel különösen azon cégek és szervezetek számára takarítanak meg pénzt és időt, amelyek tömegesen használnak könyvelt postai küldeményeket.